Gyógyító szeretet Légy egészséges és boldog!
Légy egészséges és boldog!

21 naplóvezetésre motiváló indok

Boldogság az, ha amit gondolsz, mondasz és teszel harmóniában van egymással.

Mahatma Gandhi

Igazából pontosan tudod, hogy mit akarsz megvalósítani az életedben. De mintha képtelen lennél elérni a céljaidat.

Már számtalanszor megfogadtad:

  • több időt szánok a kedvesemre; elérhetőbb, jelen valóbb leszek számára
  • jobb barát / gyermek / testvér / szülő (…) leszek
  • egészségesebben fogok élni
  • magam mögött hagyom a rossz szokásaimat
  • megszabadulok az adósságaimtól
  • megtanulok még egy nyelvet
  • belekezdek végre a vállalkozásomba
  • megírom végre azt a könyvet
  • jobban megszervezem a munkámat és/vagy a háztartásomat
  • felhagyok a halogatással

… és folytathatnám a felsorolást még sokáig.

A gond az, hogy ezekhez a célokhoz nagyon nehéz kitartóan hűségesnek maradni. Mi több, minden egyes nappal egyre nehezebb lesz! Aztán egyszer csak elérkezik az a nap, amikor sokkal ésszerűbbnek tűnik egyszerűen feladni az egészet.

Ismerős, igaz? Mintha minden egyes előre megtett lépés után kettővel hátrébb kerülnél. Ha minden hibádat egyszerre próbálod meg száműzni az életedből, hamarosan kiégsz és feladod – ahogyan az talán már többször is megtörtént.

Azonban amikor szakadék tátong a két személyiség között: aki vagy – és aki valójában lenni szeretnél, hiteltelennek és boldogtalannak érzed magad. Kétfelé húzol, mentálisan kimerült vagy, és szégyelled magad. Folyamatosan úgy érzed, hogy becsapod magad, és talán még a környezetedet is.

A hétköznapi élet nagyon sűrű. Egyszerűen nincs idő és energia egyszerre odafigyelni az élet millió különböző területére. Ez rendkívül kimerítő lenne – és lássuk be, nem is segít. Ennél jóval hatékonyabb keresni és találni egy olyan „sarkalatos” szokást, ami szorosan összefügg azokkal a szokásaiddal, melyeken változtatni szeretnél.

Charles Duhigg „A szokás hatalma” című könyvében így határozza meg a „sarkalatos szokás” fogalmát: olyan apró változtatás vagy új szokás, melyet valaki beépít napi rutinjába; és amelynek bevezetése pozitív hatást gyakorol életének egyéb területeire is.

Nézzünk egy példát.

Mondjuk, hogy valaki elkezd heti rendszerességgel edzeni, amitől

  1. fizikális közérzete javul,
  2. jobban alszik és
  3. hatékonyabban teljesít a munkahelyén.

Az edzések segítenek a stressz levezetésében is, így türelmesebbé és kedvesebbé válik otthon és a munkahelyén egyaránt. Mivel a dohányzás rontja az edzések hatékonyságát, egyre kevesebbszer gyújt rá, így számottevő pénzt takarít meg. Egyre javuló közérzetét és munkateljesítményét szeretné fenntartani, ezért elkezd egészségesebben étkezni is. A megtapasztalt pozitív változások pedig még inkább arra ösztönzik, hogy továbbra is rendszeresen sportoljon.

A szokásaiba ivódott mintázatok lassanként, egyik a másik után megváltoznak – és végül teljesen más emberré válik, mint aki eredetileg volt.

És mindezt egyetlen változtatással érte el: heti egyszer elkezdett rendszeresen edzeni!!!

Ha rátalálsz egy ehhez hasonló sarkalatos szokásra, a te életedben is minden megváltozik.

A sarkalatos szokások velejárója, hogy más jó szokások láncreakcióit indítják el, és viszonylag gyorsan képesek valóban minden vonatkozásban megváltoztatni az életed.

A napi rendszerességű naplóvezetés is ilyen jelentős változásokat hozó, sarkalatos szokás, melyet te is bármikor elkezdhetsz. Ha sikerül valóban a mindennapjaid részévé tenned, pozitív változások sorát fogja el indítani az életed minden területén.

A legnagyobb nehézség az, hogy a legtöbb ember – talán Te magad is – kipróbálta már a naplóírást, de valami miatt mégis kudarcot vallott. Ez is olyasmi, amiről tudod, hogy csinálni kellene, de végül valahogyan mégsem sikerül.

Ezért összegyűjtöttem Neked 21 olyan motiváló tényt, melyek segíthetnek átlendülni a kezdet nehézségein.

A naplóírás:

  1. a 10 perces rutin bevezetésével optimalizálja lappangó kreativitásodat,
  2. növeli az érzékenységedet,
  3. megtanít bízni önmagadban, és
  4. képessé tesz rá, hogy Önmagad tanácsadója légy.
  5. Képessé tesz arra, hogy gyorsabban megvalósítsd a céljaidat.
  6. Segít magad mögött hagyni a munkát a munkanap végén.
  7. Összefoglalja a napban történteket és azok Rád gyakorolt hatását, ezáltal
  8. segít új nézőpontot találni.
  9. Megmutatja a hiteles / hiteltelen dolgokat az életedben.
  10. Megmutatja az életed mintázatait és visszatérő köreit.
  11. Segít a megkülönböztetésben, irányítja a szándékaidat.
  12. Fejleszti az agy tanulási képességét – megtanít tanulni.
  13. Kitisztítja az érzéseidet, elcsitítja a nehéz, fájó emlékeket, harmonizál, egyensúlyt teremt; ezáltal
  14. segít rendbe hozni tönkrement kapcsolatokat.
  15. Segít helyesen emlékezni, lezárni a múltat és továbblépni.
  16. Növeli a hála érzetét / képességét.
  17. Segít a mindenkori jelen pillanat tudatos, nyugodt, éber, nyitott és elfogadó megélésében (mindfulness).
  18. Erősíti önmagad tudatát.
  19. Segít megérteni az álmaidat.
  20. Segít a benned élő író kibontakozásában.
  21. Megőrzi az életed történetét; magába foglalja annak mélységeit és magasságait egyaránt.

Nézzünk meg néhány dolgot közelebbről is:

A naplóvezetés növeli az érzékenységedet, megtanít bízni önmagadban, és képessé tesz rá, hogy önmagad tanácsadója légy.

Ahogy egyre gyakorlottabbá válok a megérzéseimre való odafigyelésben, egyre váratlanabb pillanatokban „tör rám” egy-egy ötlet, „jön szembe” valamilyen megoldás. Sokszor az internetes böngészés, vagy akár bevásárlás közben találok rá egy cikkre, tanfolyamra vagy könyvre, ami megmozdít bennem valamit. Ha megengedem magamnak, hogy ezek a rezdülések vezessenek, legtöbbször „készen kapom” a megoldást valamelyik nehézségemre.

Ez a gyakorlat a tapasztalataidon keresztül neked is meg tudja mutatni, hogy igenis képes vagy a saját életedet a lehető legjobban élni. Hogy képes vagy megtalálni a jó döntéseket, és helyesen cselekedni. Téged is képessé tesz arra, hogy megtanulj bízni magadban, és önmagad tanácsadójává válj.

A naplóvezetés segíti céljaid gyorsabb megvalósulását.

Reggeli 10 perces rutinodba beépítheted napi teendőlistád, és hosszú távú elképzeléseid, céljaid felülvizsgálatát is. Ahogyan naponta újra olvasod, és újra leírod céljaidat, azok beivódnak a tudatalattidba, elfoglalják és teremtő munkára serkentik belső világodat. Ezáltal a kívánt dolgok hamarabb megvalósulhatnak a fizikai valóságban is.

Naplód lapjai lesznek a jövőd alapjai, melyet önmagadnak építesz. Te magad vagy saját életed forgatókönyvírója. Megérdemled az elégedettséget és a boldogságot. Megvan benned a lehetőség és az erő, hogy megteremtsd magadnak mindazt, amire vágysz. Mint saját életed tervezője, mélyülj el vágyott életed részleteiben, olyan részletességgel, ahogyan csak jólesik! Időnként engedd meg magadnak az álmodozást, mert ezzel olyan teremtő erőket szabadíthatsz fel önmagadban, melyek különben kihasználatlanok maradnának.

A naplóvezetés ugródeszkát kínál a napi munkából való kilépéshez.

A legtöbb ember keményen küzd azzal, hogyan hagyja maga mögött a munkáját. Családtagjaink csak nagyon kevés figyelmet kapnak tőlünk – még akkor is, ha velük vagyunk. Talán még sosem voltunk ennyire képtelenek arra, hogy a jelenben éljünk.

Naplód használatával megzabolázhatod ezt a rossz szokást is. Munkanapod végén reflektálj a napra: nyisd ki a naplódat, és nézd át aznapi teendőid listáját. Ha a reggeli tervezés jól sikerült, valószínűleg minden teendődet sikerült elvégezned, amit akartál. Vedd számba, mi mindent sikerült letudnod a nap folyamán, és mi az, amit esetleg tovább kell vinned másnapra. Légy bátran büszke és elégedett az elvégzett feladatok miatt!

Írd le azt is, mit tapasztaltál és mit tanultál a nap során. Végül adj munkát tudatalattidnak azzal, hogy leírod mindazt, amire másnap fókuszálni szeretnél. Ha képes vagy magad mögött hagyni a munkádat a nap hátralévő részére, tudatalattid szabadon tud munkálkodni a megoldandó feladatokon, és a reggeli kreatív ötlet-gyűjtés során remek megoldásokkal rukkol majd elő.

Ez a munkanap-záró reflexió nem kell, hogy hosszú legyen. Néhány mondatban elég megfogalmazni a nap tanulságait, és egy gyors listát írni a másnapi teendőkről. Fő célja, hogy segítsen a „dolgozó-üzemmód” kikapcsolásában, és segítsen elkerülni a kiégést.

Éppúgy, ahogyan az edzések között a testednek, két munkanap között az elmédnek is szüksége van kikapcsolódásra, pihenésre és feltöltődésre. Használd ezt a pár percet arra, hogy teljesen leválaszd magad a munkádról. Elérkezett számodra a pihenés és a családoddal való együttlét ideje – mert az életed sokkal több, mint a munkád. Minél jobban sikerül ezt megvalósítanod, annál hatékonyabb lesz a másnap reggeli kreatív ötlet-gyűjtésed.

A naplóvezetés átlátszóságot és hitelességet teremt; megmutatja életed mintázatait és visszatérő köreit; segít a megkülönböztetésben és helyes irányba tereli szándékaidat.

Azáltal, hogy reggel és este rendszeresen naplót írsz, gyorsabban rá fogsz találni azokra a dolgokra, amik valójában nem illenek bele az életedbe. Tisztábban fogod látni, mi az, amit érdemes beillesztened vagy megtartanod, és mi az, amit helyesebb lenne kitakarítani az életedből.

Rá fogsz ébredni, melyek azok a tudatalattidba „beégett” negatív viselkedési mintázatok, amik szorult helyzetekben átveszik fölötted az irányítást; és elkezdheted más, pozitív mintázatokkal helyettesíteni őket. A naplóírás rendkívül hatékony eszköze önmagad feltérképezésének, megismerésének, és fejlesztésének.

A naplóvezetés megtanít tanulni.

A legtöbb ember rosszul emlékszik vissza a kapott információkra. Az olvasott vagy hallott dolgok legnagyobb részét elfelejtjük – még akkor is, ha nagyon szeretnénk megjegyezni valamit. Azonban ha leírod, amit fontosnak találsz, sokkal hatékonyabban tudod megragadni és megtartani emlékezetedben az adott dolgot. Még akkor is, ha sosem olvasod újra azt, amit leírtál, maga az írás egyszerű aktusa hatékonyabbá teszi az agy működését, és javítja a visszaemlékezés képességét.

Amikor odafigyelsz valamire, az agyadnak más része dolgozik aktívan, mint amikor leírsz valamit. Amikor pusztán az emlékezetedben tárolsz el valamit, agyad nem különbözteti meg a fontos és a lényegtelen információkat. Pl. egy ismeretterjesztő előadást hallgatva nem csak a hallottakra emlékszel vissza, hanem az előadó arcára, öltözetére, és adott esetben a melletted ülő izzadtságszagára is – pedig ezek igazán nem fontos információk az előadás tartalma szempontjából.

De ha jegyzetelsz, írás közben önkéntelenül elkülöníted egymástól a lényeges és a lényegtelen információt; ami lehetővé teszi, hogy emlékezetedbe célzottan a fontos információk vésődjenek be, amelyekre emlékezni akarsz.

Emellett az írás folyamata lehetővé teszi a tudattalanod számára, hogy a maga sajátos módján dolgozzon az adott témával, ezzel is felerősítve a tanulási folyamatot. Képes leszel megoldásokat találni, és összefüggéseiben is átlátni a dolgokat, míg elgondolkozol és jegyzetelsz a tanulandó témádról.

A naplóvezetés kitisztítja és rendezi az érzéseidet.

Több kutatás során találták úgy, hogy naplód írása csökkenti a benned lévő feszültséget. Jótékony hatása magában foglalja

  • a szétszórtság csökkentését
  • a koncentrálóképesség növelését
  • a nagyobb stabilitást
  • a mélyebb szintű tanulást, rendet, cselekvést és felszabadulást.
  • Nyugodtan tartja gondolataidat – melyeket így képessé válsz megváltoztatni, integrálni.
  • Felszabadítja az elnyomott gondolataidat és érzéseidet, és
  • felhatalmaz arra, hogy önmagad légy.
  • Hidat képez a külvilág eseményei és legbelső gondolataid között;
  • leválaszt a múltról és segít elengedni azt; és
  • lehetőséget teremt arra, hogy felnőtt emberként újraéld és elrendezd a (rég)múlt eseményeit.

Mikor intenzív érzések hatása alá kerülsz, írd ki magadból mindazt, ami benned van! Ez segít abban, hogy teljesebben megtapasztald és megértsd ezeket az érzéseidet.

Miután alaposan megszellőztetted indulataidat naplód lapjain, gyorsabban megnyugvásra lelsz. Tárgyilagos józanságod visszatér, és már túl is tudsz lépni azon, ami az előbb oly nagyon felkavart.

Naplód nélkül ugyanez az érzelmi hullámvasút napokig, hetekig, de akár évekig is képes foglalkoztatni az elmédet, és lekötni az érzelmi energiáid egy részét. Hosszú távon nagyon fárasztó féken tartani a dühöt, elkeseredést vagy csalódást! De egy jóleső őszinte naplóbejegyzés felér egy terápiával – képes gyorsan és hatékonyan visszavezetni Téged legjobb formádhoz; és még bölcsebb is lettél egy tapasztalattal!

Végül néhány dolog, ami elmélyítheti és gazdagíthatja naplóvezetés tapasztalatait:

  • Imádkozz ihletért, mielőtt nekikezdesz.
  • Ha nem vagy imádkozós típus, meditálj 5–10 percet, hogy magasabb szintre emeld a tudati állapotodat.
  • Hallgass zenét, miközben naplót írsz.
  • Írj bejegyzéseket a környezetedben élőkről. Felmerülő gondolataid áttörést hozhatnak a kapcsolatotok javításában.
  • Ha semmi nem jut eszedbe, amiről írhatnál, próbálj apró részleteket feljegyezni a napodból; ami történt veled, vagy amiért hálás vagy.
  • Nincsenek szabályok!
  • Kísérletezz! Találd meg azt a rendszert, ami számodra legjobban használható és működik!

Időbe fog telni, mire rátalálsz a saját módszeredre; de merem állítani, hogy a naplóvezetés az egyik legfontosabb dolog, amit önmagadért tehetsz az életben. Ha megtanulod hatékonyan használni, életed minden területét jobbá teszi.

Azzá a személlyé válsz, aki mindig lenni akartál.

Képessé válsz eltervezni és megvalósítani az életet, amit élni akarsz.

Erőteljesebb és nagyobb teremtő erővel bíró ember leszel.

Kapcsolataid egészségesebbek és boldogabbak lesznek.

Idődet és feladataidat sokkal hatékonyabban fogod menedzselni.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük